ODL
Siirry ajankohtaisiin

Hyvä opettaja on hyvinvoiva opettaja

Hyvillä voimavaroilla varustettu opettaja on todennäköisemmin sopivan lempeä, innostavia opetusmenetelmiä hyödyntävä ja hyvää työrauhaa vaaliva. Itseään riittävällä unella ja levolla, itselleen sopivalla liikkumisella sekä säännöllisellä syömisellä virkistäneet opettajat jaksavat kohdata jokaisen oppilaan tarpeet ja toiveet. Vähillä voimavaroilla työpäiväänsä suorittava opettaja voi kokea päivät vain selviytymisenä jatkuvien keskeytysten ja joka suunnasta tulevien vaatimusten paineen alla.

Euroopan sosiaalirahaston rahoittamassa JOPE – Jaksava, osaava ja pystyvä ope -hankkeessa selvitettiin tarvekartoituskyselyllä oululaisten koulujen opetushenkilöstön jaksamista haastavia ja kuormitusta aiheuttavia tekijöitä sekä hyvinvoinnin edistämisen tarpeita. Kyselyyn vastasi määräajassa 379 opetus- ja ohjausalan henkilöä Oulun kaupungin peruskouluista ja lukiosta. Vastaajista 56 % kokee, että päivittäiset toiminnot kuten työ, kotityöt, vapaa-aika, uni ja lepo ovat tasapainossa vain joskus tai harvoin. Työtehtävien valuminen vapaa-ajalle kuormittaa 43 % vastaajista ja työmäärän suhde työaikaan 48 % vastaajista. Tietotulva ja työn keskeytykset aiheuttavat kuormitusta yli puolelle vastaajista. Opettajia kuormittavat hyvin monenlaiset seikat ja kuormittuneisuus on voimistunut viime vuosina. Lisäksi kuormituksesta palautumiseen vaikuttavat opettajan oma elämäntilanne, ikä ja työkokemus.

JOPE-hankkeen kohderyhmänä ovat yli 50-vuotiaat opettajat

Iäkkäämpien opettajien palautuminen on hitaampaa kuin nuoremmilla opettajille. Hyvä fyysinen kunto ja terveelliset elintavat tukevat opettajan palautumista iästä riippumatta, mutta erityisesti siitä kuitenkin hyötyvät yli 50-vuotiaat.

Opettajien hyvinvointia ja jaksamista edistetään JOPE-hankkeessa monin keinoin. Opettajat voivat mahdollisuuksiensa mukaan osallistua työajalla liikkumisen ryhmiin, elintaparyhmiin, uniryhmiin sekä yksilöohjaukseen. Lisäksi kouluilla järjestetään välituntien aikana kaikille avoimia hyvinvointipysäkkejä, joista saa vinkkejä ja keinoja oman palautumisen sekä hyvinvoinnin edistämiseksi. Syvällisempää tietoa hyvinvoinnista ja palautumisesta käsitellään hankkeen monipuolisilla koulutuksilla.

Palaute positiivista sekä opettajilta että oppilailta

Toimintaan osallistuneet opettajat kuvaavat kokemuksiaan erittäin positiivisesti. Ryhmät ja niistä saatu hyöty on koettu tarpeellisiksi. Ryhmiin osallistumisen myötä opettajat ovat saaneet palautettua arkeensa aktiivisuutta ja intoa. Myös unen haasteista kärsivät opettajat ovat nukkuneet ryhmässä saadun vertaistuen ja vinkkien jälkeen paremmin.

”Nukuin heti paremmin”, uniryhmään osallistunut opettaja kertoo.
”Todella tarvitsen tätä!” kommentoi liikkumisen ryhmään osallistunut opettaja.

Riittävän hyvin nukkunut ja levännyt, itseään sopivalla liikkumisella ja säännöllisellä syömisellä virkistäneet opettajat vastaavat varmasti 6. luokkalaisen oppilaiden kuvausta hyvästä opettajasta, sillä heillä on siihen voimavaroja:

”Hyvä opettaja on riittävän lempeä, jolla on kiva opetustyyli ja pitää kuitenkin luokan hyvin kurissa.”
”Hyvä opettaja on kiva ja hauska ja osaa opettaa.”

Ulla-Maija Luoma, projektipäällikkö
Riikka Berg, projektityöntekijä
Roosa Luusuaniemi, projektityöntekijä

JOPE – Jaksava, osaava ja pystyvä ope -hanke on yhteishanke, jonka tavoitteena on Oulun kaupungin lukioiden ja perusopetuksen opetushenkilöstön kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen ja vahvistaminen. Hanke toteutetaan 1.12.2023–31.8.2026 ja sen päätoteuttaja on Oulun Diakonissalaitoksen säätiö sr. ja osatoteuttaja Diakonia-ammattikorkeakoulu Oy. Oulun kaupunki on hankkeen pääyhteistyökumppani. Hanketta rahoittavat Euroopan sosiaalirahasto, Oulun kaupunki ja hankkeen toteuttajat.