ODL
Siirry ajankohtaisiin

Julkinen ja kolmas sektori asiakkaan silmin

Asiakkaamme Anitta tuli Merke 2 -hankkeeseen BusinessOulun työllisyyspalveluiden ohjaamana viime kesänä. Hän aloitti Merken olkkarin työelämätiistain ryhmässä tavoitteenaan hakea buustia työnhakuun ja sen jälkeen osallistui myös muihin olkkaripäiviin sekä yksilötapaamisiin. Merke toimii julkisten palveluiden rinnalla ja meillähän on yksi yhteinen iso päämäärä: työttömien asiakkaidemme työllistymisen tukeminen.

Nainen, jolla silmälasit ja pitelee kalaa käsissään.

”Palkkatuki madaltaa kynnystä työnhakijan rekrytointiin – jokainen työpaikka tarvitsee yhden Anittan”

Kysyimme Anittalta, millaisia kokemuksia hänellä on yhteisasiakkuudesta ja millaisena hän näkee julkisen ja kolmannen sektorin yhteistyön? 

Yleisesti?

– Kohdallani yhteistyö on ainakin toiminut. Julkisen sektorin palvelut eivät oikein ole resurssipulan vuoksi palvelleet kohdallani tarpeeksi. Omavalmentajilla on niin paljon asiakkaita, etteivät he ehdi paneutua syvällisemmin meidän asioihin. Onneksi sain työhönvalmentajan Jussi Laakson vuosi sitten. Hänellä on asiakkaita vähemmän ja hän kykenee paneutumaan asiakkaan tilanteeseen paremmin. Hänen ansiostaan ohjauduin Merkeen ja olen siitä kiitollinen. Mahtavaa, että saan olla mukana myös kolmannen sektorin toiminnoissa. Kokonaisvaltainen tuki ja erityisesti muualta muuttaneiden toistensa tukeminen ja ihmisten kohtaaminen ovat Merken valtteja. Kiitos hankkeeseen ohjaamisesta.

Työnhaun ja kokonaishyvinvoinnin näkökulmasta?

– Merkessä on tehty valtavasti hienoja asioita työnhaun näkökulmasta. Ei pelkästään työelämätiistain sisällöt (hienot cv:t, hakemukset, työhaut, haastattelut jne.). Merkessä myös muut olkkaripäivät ja niiden teemat sekä yksilötapaamiset linkittyvät hienosti kokonaistilanteeseen ja hyödyntävät myös työnhakua. Säännöllisesti osallistumalla myös muihin kuin työelämätiistaipäiviin, koen saaneeni paljon uusia näkökulmia elämääni ja olen saanut lisää vuorovaikutusmahdollisuuksia, jotka ovat olleet aiemmin elämäni suola.

– Onneksi olen päässyt osaksi kolmannen sektorin palveluita, koska koen, että julkiset palvelut ovat muuttuneet vähän pinnallisiksi, eikä siellä ole aina tarpeeksi resurssia keskittyä työkykyrajoitteisten tilanteisiin. Kiire näkyy ikävä kyllä myös peruttuina aikoina, vaillinaisina tietoina tms. Minun onneni on, että en ole perässä vedettävä, vaan haluan olla aktiivinen omassa elämässäni niin työmarkkinoilla kuin vapaa-ajallakin. ”Uin elämässä kuin hauki vedessä”.

Mitä muuta haluaisit kertoa, Anitta? Mikä auttaa ja mikä ei?

– Yksilötapaamiset ovat tärkeitä oman tilanteen hahmottamiseksi. Se auttaa näkemään oman paikan tässä muuttuvassa maailmassa. Merken olkkarissa saa tulla ulos ”omasta kuplastaan”, siellä näkee useita ja erilaisia elämän kulkuja. Tarpeeksi kauan, kun on kotona, niin elämä kapenee liikaa ja sitä tulee vähän minäkeskeiseksi. Siksi on hyvä tulla ulos kuplasta ja jakaa elämää toisten ihmisten kanssa.

– Palkkatukipaikka kaupungin sairaalassa, jossa olin, oli minulle käänteentekevä. Oli kivaa ja valtava motivaatio, että nyt tämä työura taas aukenee ja kykenen kuin kykenenkin toimimaan toimistohommissa jälleen. Hienosti hoidin tämän pestin, mutta sen jälkeen palasin valitettavasti takaisin työnhakijaksi.

– Koen, että julkisen puolen henkilökunnan tulisi olla helpommin tavoitettavissa, jotta työllistymiseen liittyvät mahdolliset kysymykset ja lippujen ja lappujen täyttäminen eivät jää venymään. Lisää henkilöstöresurssia tarvittaisiin siis.

– Ihmisiä ei saisi jättää yksin elämän haasteiden, eikä työnhaun kanssa. Kuka tässä maalimassa yksin jaksaa taplata, ei edes syntyperäinen oululaistunut savolainen. Ja huumorin kukka on se, joka saa elämän kukoistamaan.

Maassamme on paljon kolmannen sektorin toimijoita ja kehittämishankkeita, joiden toiminnan kautta pyritään vastaamaan julkisen ja yksityisen sektorin palveluvajeisiin ja toisaalta kehittämään uusia toimintamalleja kaikille käyttöönotettavaksi. Osa toimintamalleista jää elämään ja otetaan laajemminkin käyttöön, osa siirtyy jatkojalostettavaksi ja osasta voidaan poimia käyttöön ns. ”parhaat palat”. Yksi asia on kuitenkin selvä. Yhteistyötä tarvitaan niin asiakastarpeiden kuin resurssienkin vuoksi, jotta tämä yhteiskunta pyörii ja menee eteenpäin.

Lue lisää:

Merke 2 – Merkityksellistä elämää -hanke: Merke 2 – Merkityksellistä elämää

Voit lukea Anittan tarinan BusinessAseman ajankohtaisista uutisista tästä.