ODL
Siirry ajankohtaisiin

Kohtaaminen on avain työn vaikuttavuuteen ja asiakkaan elämänmuutoksiin

Sosiaalialan työ on kohtaamistyötä, jossa onnistuminen edellyttää työntekijältä asiakkaan luottamuksen saavuttamista ja turvallisuuden tunteen luomista. Työntekijän persoona on sosiaalialan työntekijän tärkein työväline – hänen täytyy pystyä asettumaan asiakkaan rinnalle, ihmisyyden äärelle.

Paljon haasteita elämässään kokeneet asiakkaat ovat usein herkkiä aistimaan, jos kohtaaminen ei ole aitoa ja arvostavaa, tai työntekijä ei ole tilanteessa aidosti läsnä. Epäonnistunut kohtaaminen voi heikentää tarjotun palvelun vaikuttavuutta, ja vaikeuttaa asiakkaan tilannetta entisestään. Jos asiakas ei heti alkuvaiheessa koe tulevansa kohdatuksi tarpeineen ja saavansa tarvitsemaansa apua, hänen palvelutarpeensa ei vähene. Tällöin on todennäköistä, että palvelutarve siirtyy muihin palveluihin ja syntyy häiriökysyntää.

Joskus näiden palvelujen käynnistymisessä aikaa ehtii kulua niin kauan, että tilanteet ehtivät kärjistyä, ja asiakas tarvitsee alkuperäistä tilannetta vahvempaa tukea. Tämä ei ole inhimillisesti eikä taloudellisesti kannattavaa. Hyvä kohtaaminen ei maksa, mutta huono kohtaaminen voi maksaa paljon.

Kaksi ihmistä hymyilee ja pitää tietokonetta kädessään.

Sosiaalialan rooli stigman ehkäisyssä

Sosiaalialan ammattilaiset sitoutuvat eettisiin periaatteisiin, jotka korostavat ihmisarvoa, syrjimättömyyttä ja oikeudenmukaisuutta. Asiakkaiden itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen ja osallisuuden edistäminen ovat työn kulmakiviä. Monet sosiaalialan asiakasryhmät, kuten mielenterveyskuntoutujat, päihteiden käyttäjät ja vangit joutuvat kuitenkin kohtaamaan stigmaa eli kielteisiä ennakkoluuloja, syyllistämistä ja syrjintää – myös ammattilaisten taholta.

Tämä voi johtaa merkittäviin negatiivisiin seurauksiin sekä heille itselleen että heidän läheisilleen. Sosiaalialan ammattilaisilla onkin suuri vastuu stigman vähentämisessä. Heidän tulee kohdata asiakkaat kunnioittavasti ja arvostavasti sekä välttää ennakkoluuloja ja syrjintää. Sosiaalialan ammattilaisten on kyettävä näkemään ihminen diagnoosien ja muiden haasteiden takana sekä osoittamaan kiinnostusta ihmisen tarinaan.

Heidän tehtävänään on myös purkaa stigmaa rakenteellisella tasolla tuomalla asioita julkiseen keskusteluun ja toimimalla asiakkaan äänenä verkostotyössä. Stigman vähentämisessä on tärkeää, että ammattilainen kykenee tarkastelemaan myös omaa toimintaansa ja asenteitansa kriittisesti. Tällöin hän voi tunnistaa, miten omia kohtaamistaitoja tulee kehittää.

Työskentelymme perusta on kohtaaminen

ODL Yhdessä -yksikössä työskentelemme haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten kanssa. Heillä on usein takanaan kokemuksia erilaisuudesta ja ulkopuolisuudesta. Jokainen tiimimme toiminto työskentelee jollain tasolla stigman vähentämiseksi ja kohtaamistaidot ovat työskentelyssä keskeiset.

ODL Yhdessä -tiimi keskusteli ennen kesälomia asiakkaiden kohtaamisesta yksilötyössä ja monialaisessa verkostoyhteistyössä.  Keskustelun pohjana käytettiin yhteisövaikuttavuusmallin periaatteita ja stigman vähentämiseen tarkoitettua tarkistuslistaa. Koska monialainen verkostotyö tuo mukanaan omat haasteensa kohtaamisiin, se vaatii työntekijöiltä erityistä huomiota, jotta asiakkaan tosiasiallinen osallisuus toteutuu, ja hänen tarpeensa huomioidaan.

Verkostotyö tarkoittaa eri palveluiden, kuten sosiaali- ja terveysalan järjestöjen, kaupungin tai kuntien sekä yksityisten toimijoiden välistä yhteistyötä.

Yhteisövaikuttavuusmallin mukaisessa verkostotyössä eri toimijat sitoutuvat yhteiseen tavoitteeseen ja työskentelevät yhdessä asiakkaan tilanteen edistämiseksi.

Tämä malli poikkeaa nykyisestä verkostotyöskentelystä siten, että siinä on selkeä prosessi, määritellyt roolit ja seuranta, sekä jatkuva tavoitteiden ja vastuiden arviointi sekä uudelleen määrittely. Asiakkaan kokonaisvaltainen huomioiminen tämänkaltaisessa verkostotyössä edellyttää työntekijöiltä myös kykyä luopua asiantuntijakeskeisestä toimintatavasta, dialogisuutta ja uudenlaisia yhteistyötaitoja.

Rajalliset resurssit – rajaton vaikuttavuus?

Olemme yksikössämme alkaneet vahvistaa yhteistyötaitojamme opettelemalla tunnistamaan ja hyödyntämään eri toimintojen vahvuuksia asiakkaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseksi. ODL Yhdessä palveluneuvonta mahdollistaa osaltaan yhteisövaikuttavuusmallin mukaisen sisäisen yhteistyön kehittämisen ja tukee tarvittaessa yhteistyön koordinoinnissa organisaation ulkopuolisten verkostojen kanssa.

Vaikka verkostotyö on kaikille tuttua, uuden toimintamallin omaksuminen vaatii toimintakäytäntöjen uudelleen arvioimista, jotta yhteistyö rakentuisi entistä sujuvammaksi ja ennen kaikkea asiakkaan osallisuuden huomioivammaksi.

Tiedämme, että sotealalla on valtava resurssipula. Voimmeko kuitenkin jokainen jo nykyisillä resursseilla tehdä vaikuttavampaa työtä panostamalla kohtaamiseen? Stigman vähentämiseen tähtäävä tarkistuslista kiteyttää hyvin, mikä kohtaamisessa on tärkeintä. Se on hyvä muistilista kaikille sotealalla työskenteleville.

Aito ammattilainen osaa tunnistaa tietämättömyytensä, luottaa asiakkaaseen ja muihin ympärillä toimiviin. Lista muistuttaa myös siitä, että jokaisella ihmisellä on vahvuutensa. Vaikka asiat olisivat kuinka solmussa, kannattaa keskittyä mahdollisuuksiin ja toivon luomiseen. Ollaan Yhdessä Elämän Solmuissa!

Voit tulostaa listan omalle työpisteellesi tästä.

Lähteet

Sosiaalialan ammattietiikka | Talentia

”Luovatko digitaaliset palvelut häiriökysyntää mielenterveyspalveluissa?” | Mediuutiset

Häiriökysyntää ja häiriköitä – Lääkärilehti (laakarilehti.fi)

https://thl.fi/aiheet/mielenterveys/mielenterveyden-edistaminen/stigma-ja-syrjinta

Tarkistuslista sosiaalialan ammattilaisille stigman vähentämiseksi (rets.fi)

https://itla.fi/toiminta/yhteisovaikuttavuus/