ODL
Siirry ajankohtaisiin

Työelämäkahvila kehittyi kokeilukulttuurin kautta

three young people sitting at a table with coffee and looking something on a phone
kuva: pexels / ketut subiyato

Työelämäkahvila on kohtaamispaikka, jossa työnhakijat ja opiskelumahdollisuuksiaan pohtivat voivat saada tukea ja apua työelämään liittyvissä asioissa.

Tukea tarjotaan esimerkiksi työpaikkojen etsimisessä, työhakemuksen ja CV:n kirjoittamisessa, työvoimakoulutushakemuksen täyttämisessä ja eri koulutusvaihtoehtojen kartoittamisessa.

Kahvilassa voi myös tavata muita työnhakijoita, jakaa kokemuksia ja verkostoitua. Työelämäkahvilan järjestää Työpajoilta työelämään -hanke. Kahvila on avoinna maanantaisin klo 13–15 Kohtaamispaikka ODL Solmussa. Paikan päälle voi saapua pop up -tapahtuman tavoin.

people walking towards a cafe

Työpajoilta työelämään -hanke peri SoteStartti-hankkeelta kahvilakonseptin, joka oli silloiselta nimeltään ”Monikulttuurisuuskahvila”. Se oli syntynyt ODL:n aiemmissa hankkeissa ajatuksena tarjota turvallinen, vertaistukea tarjoava paikka kaikille kansallisuudesta riippumatta. Kahvila oli suunniteltu kohtaamispaikaksi, jossa eri kulttuurit voivat rikastuttaa toisiaan ja tarjota tukea arjen haasteisiin.

Ajan kuluessa kahvilan sisällöiksi vakiintuivat työnhaku ja opiskelu. Asiakkailla oli mahdollisuus saada apua työnhakuun ja opiskelupaikkaan liittyvissä asioissa, suomen kielen kurssien löytämisessä sekä jakaa ideoitaan ja verkostoitua.

Kun aiemmat hankkeet tulivat päätökseen, ei kahvilaa haluttu lopettaa, koska siitä oli muodostunut tärkeä kohtaamispaikka. Kahvila toimi turvapaikkana erityisesti ukrainalaisten henkilöiden kohdalla.

young people laughing and sitting in at a cafe table

Kesäkuussa 2023 Työpajoilta työelämään -hankkeen tiimi kävi kahvilassa kertomassa uudesta hankkeesta kahvilan asiakkaille ja tekemässä kasvojaan tutuiksi. Kommunikointi asiakkaiden kanssa tapahtui englanniksi ja SoteStartin tiimin jäsenen tulkkaamana. Asiakkaille kerrottiin, että kahvila jää kesätauolle juhannusviikolla, ja että kahvila aukeaa taas elokuussa. Kesäkuussa kahvilassa oli vielä kymmeniä kävijöitä.

Kahvilan hiljaisuus ja asiakkaiden puute

Valitettavasti Monikulttuurisuuskahvila ei jatkanut suosiotaan elokuussa, kun kahvila starttasi toimintaansa kesätauon jälkeen Työpajoilta työelämään -hankkeen voimin. Miksi sitten asiakkaat eivät löytäneet tietään kahvilaan?

Yksi keskeinen syy voi olla markkinoinnin ja viestinnän puutteellisuus. Asiakkaita ei tavoitettu tehokkaasti, vaikka kahvilan toiminnasta kerrottiin aktiivisesti sisäisille ja ulkoisille sidosryhmille sekä säännöllisesti viestittiin ODL:n somekanavissa ja verkkosivuilla. On hyvin mahdollista, että kahvilan kohderyhmä ei seuraa ODL:n somekanavia, jolloin kohderyhmä jäi tavoittamatta.

young people working on something at a cafe

Toiseksi, on mahdollista, että kahvilan markkinointi tavoitti kohderyhmää, mutta kahvilan tarjoamalle avulle, tuelle ja vertaistukipaikalle ei ollut riittävästi kysyntää. Työnhakijat ja opiskelumahdollisuuksiaan pohtivat eivät kokeneet kahvilaa tarpeellisena resurssina omassa arjessaan. Vastaavanlaisia tukipalveluita on tarjolla Oulun keskustan alueella, jotka ovat tutumpia erityisesti maahanmuuttajataustaisille.

Kolmanneksi, kahvilan aukioloaika maanantaisin klo 13–15 on voinut olla epäedullinen usealle toiminnasta kiinnostuneelle. Syksyn myötä teimme havainnon, että usealla kevään aikana käyneellä asiakkaalla oli suomen kielen kurssi maanantaisin päällekkäin kahvilan kanssa, joten he eivät päässeet osallistumaan kahvilaan. Lisäksi havaitsimme, että Oulun osaamiskeskus OSKE tarjoaa yleisneuvontaa ukrainalaisille maanantaista torstaihin klo 9–11 ja pohdimme, että luultavasti moni yleisneuvonnassa käynyt ei jaksa odotella kahvilan avautumista.

a young woman in front of a cafe

Kohderyhmän ymmärrys ja asiakastarpeet

Vaikka Monikulttuurisuuskahvila ei saavuttanutkaan odotettua jatkomenestystä, tästä kokemuksesta on hyvä ottaa opiksi. On tärkeää, että vastaavat palvelut tehdään tunnetuksi ja saataville asiakkaille. Markkinoinnin parantaminen, palveluiden kohdentaminen asiakkaiden tarpeisiin sekä aukioloaikojen joustavuus voivat olla ratkaisevia tekijöitä vastaavien tukipalveluiden onnistumisessa tulevaisuudessa.

Monikulttuurisuuskahvilasta saadut oppitunnit voivat auttaa meitä Työpajoilta työelämään -hankkeessa ja myös ODL:llä kehittämään parempia, asiakkaiden tarpeisiin vastaavia tukipalveluita ja varmistamaan, että tällaiset kohtaamispaikat todella palvelevat yhteisöä parhaalla mahdollisella tavalla. Vaikka tämä kahvila ei onnistunut, tulevaisuudessa voimme rakentaa paremman paikan yhteisille kohtaamisille ja tuelle.

two adukts sitting at a table working on something with a laptop and papers
kuva: pexels / mart production

Edellä mainituista opeista omaksuen Työpajoilta työelämään -hanke päätti muokata kahvilan konseptia. Monikulttuurisuuskahvilasta syntyi uusi alku – Työelämäkahvila.

Lue lisää Työpajoilta työelämään -hankkeesta ja Työelämäkahvilasta.